“Ik vind het belangrijk om de cliënt te leren kennen.”

Naima is verzorgende IG bij Vivent thuiszorgteam Kruiskamp. Dagelijks krijgt ze te maken met heel verschillende cliënten én hun mantelzorgers. Wat ze daarbij het belangrijkste vindt, is écht aandacht voor iemand hebben. Helemaal als zij even een moeilijke dag hebben. “Het zijn vaak mensen die het aan ons over laten als ze er helemaal doorheen zitten. Ik kan dan een luisterend oor bieden en tips aanbieden. Het belangrijkste wat ik doe is mensen steun geven.”

De dag goed beginnen

De planning in de thuiszorg kan altijd veranderen. Naima vertelt dat het belangrijk is om de dag goed te beginnen, zodat je klaar bent voor wat er gaat komen: “Dat vind ik zelf belangrijk, maar dat zie ik ook bij mijn cliënten. Als je ziet dat iemand een beetje down is, dan vraag je hoe het gaat en hoe de dag vandaag is begonnen. Wat is er aan de hand, kan ik u ergens mee helpen? Als dan de telefoon gaat, bel ik later wel terug. Het gesprek met de cliënt is dan gewoon even belangrijker. Cliënten zien dat en dat hoor ik ook terug: ‘jij bent iemand die zo goed luistert, vragen stelt en met ideeën komt, je haalt soms de woorden uit mijn mond.’ Dat is natuurlijk fijn om te horen. Soms heeft iemand alleen maar behoefte aan een knuffel, dan geef ik die. We  beginnen dan samen de dag goed.”

Blijven groeien

Stil zitten doet Naima niet. Ze wil graag bij Vivent door blijven leren. Ze vertelt: “Ik kan blijven groeien door gemotiveerd te zijn en te laten zien dat ik verder wil. Ik ben bijvoorbeeld heel erg geïnteresseerd in dementie. Ik ga mijzelf dan vast verdiepen in hoe ik het beste met mensen met dementie om kan gaan. Ik weet ook dat Vivent verschillende opleidingen en cursussen aanbiedt over verschillende ziektebeelden, daar wil ik dan graag aan deelnemen. En wat ook leuk is: elke keer als ik iets nieuws behaald heb, kan ik dat vieren door een lekker gebakje te halen.”

Lees meer over onze expertise wijkverpleging

Elkaar leren kennen

Naima vraagt altijd graag naar de geschiedenis van haar cliënten. Zo leert ze de cliënt kennen. “Je kunt wel een rapportage lezen als je net binnenkomt, maar het is ook fijn om een gesprek aan te gaan. Iemands geschiedenis, dat vind ik leuk. Dan ervaar je de beleving van een persoon. Je weet precies waarom iemand snel boos wordt of wat hij wel of niet prettig vindt als je een zorghandeling uitvoert. Of dat hij graag bij zijn voornaam of juist bij de achternaam wil worden aangesproken. Dat is voor mij heel belangrijk bij iemand die ik verzorg.”