Drie medewerkers van woonzorglocatie de Hooghe Clock met 5 kleinschalig woningen voor ouderen met dementie in Den Bosch vertellen over hun hun weg naar de zorg, het werk met mensen met dementie en wat De Hooghe Klok zo’n fijne plek maakt.
Tessa, leerling verpleegkundige begon iets langer dan 1 jaar geleden als huiskamermedewerker via de flexpool, om alvast werkervaring op te doen voor haar toekomstige opleiding voor verpleegkundige. “Ik heb eerst een andere opleiding gedaan, maar ik kwam er achter dat kantoorwerk niks voor mij was. Ik had toevallig mijn allereerste inwerkdag als flexer op de Hooghe Clock en toen werd ik meteen heel hartelijk ontvangen. Ik vond het gewoon heel leuk hoe het er hieraan toe ging.”
Nard, leerling verzorgende IG werkte jarenlang in de hospitality in binnen- en buitenland, maar koos bewust voor een andere richting: “Ik wilde toch graag met mensen werken en voor mensen zorgen. En dan kom je toch hier in uit.” Inmiddels volgt hij al 8 maanden het BBL-omscholingstraject bij het Koning Willem I College. “Het ontvangst in het begin was zo fijn door bewoners en collega’s.” Ik wilde gewoon iets betekenen voor iemand anders. En dat komt hier goed van pas.”
Yarah, is net gestart als helpende plus en liep eerder een jaar lang stage op dezelfde afdeling. “Ik vond het hartstikke leuk. De collega’s, bewoners en de sfeer en daarom ben ik ook gebleven.”
Aandacht geven zit in de kleine dingen
Nard: “Je wilt het voor de bewoners zo fijn mogelijk maken. Dan kom ik met een muziekboxje aan en zet ik muziek op van artiesten die bewoners herkennen. Dan is de dag goed gestart. Gordijnen open, een praatje tijdens het scheren. Gewoon net dat stukje extra aandacht.”
Tessa vult aan: “Als iemand na het douchen zegt: dankjewel lieverd. Of: oh, ik word verwend vandaag. Dan denk ik: ja, het zit in die kleine dingetjes.” Ook Yarah is het daarmee eens. “Als iemand oprecht blij is dat jij er bent, dan weet je dat je het goed doet.” Nard: “Het is zo’n dankbaar werk.”
Elke dag anders
“Als je één stap binnen zet, kan het al heel anders zijn dan de dag ervoor,” zegt Yarah. “De ene keer is het rustig, de andere keer gebeurt er van alles.” “Dat je niet weet wat je te wachten staat, dat vind ik een leuke uitdaging. Elke bewoner heeft ook iets anders nodig.” Tessa vult aan: “Je leert elke dag wel weer iets nieuws, dus dan is iedere dag wel een uitdaging.”
Met elkaar
Bij De Hooghe Clock sta je er nooit alleen voor. “We helpen elkaar op de afdeling, maar werken ook samen met alle andere afdelingen,” vertelt Nard. “Er is veel contact tussen collega’s. Bij de overdracht, bij drukte of als iemand ziek is helpen we elkaar.” Ook met collega’s van de receptie, restaurant of welzijn hebben we leuk contact.” zegt Tessa. “Dat is ook belangrijk.”
Waarom werken bij De Hooghe Klok?
“De sfeer”, zegt Tessa meteen. “Bij mijn allereerste werkdag voelde ik me al meteen welkom.” Voor Yarah is het de combinatie van gezelligheid en betrokkenheid. “Het is gewoon fijn werken hier en je doet het echt samen.”
Nard zegt: “Het pand is groot, maar de afdelingen zijn kleinschalig. Je werkt in een hecht team en leert bewoners goed kennen. Dat maakt het heel persoonlijk. Daarnaast zijn er bij Vivent genoeg kansen om je te ontwikkelen en groeien. Je kunt hier jezelf. Het is gewoon een hele fijne organisatie.”